Leverantör

På den här sidan finns information för dig som är leverantör till AutoPlan.

Skulle du inte hitta informationen du söker, är du  alltid välkommen att kontakta oss för snabb hjälp.

TILL DIG SOM SKA UTFÖRA ETT SERVICE- ELLER REPARATIONSJOBB PÅ ETT FORDON SOM HANTERAS AV OSS

Innan ett service- eller ett reparationsarbete påbörjas är det viktigt att stämma av med brukaren av bilen vilka åtgärder det är som ska utföras. Om brukaren, eller du själv, är osäker på om det är en eller flera åtgärder som ska genomföras, är du alltid välkommen att kontakta oss för att reda ut vad som gäller.

För att hantering och betalning av din faktura ska gå så smidigt som möjligt, vill vi vara tydliga med vilken typ av fakturor vi tar emot.

Vi tar emot fakturor som gäller:

  • Utförda verkstadsarbeten och reparationer
  • Fordons- och trängselskatt
  • Däck
  • Självrisker
  • Hyrbil
  • Drivmedelsinköp
  • Bilrelaterade tillbehörsinköp

Tänk på att vi förbehåller oss rätten att i efterhand bestrida en faktura om en reparationsbekräftelse inte har inhämtats från brukaren eller om vi anser att fakturan ska hanteras av någon annan betalare, om det till exempel rör sig om garanti- och försäkringsärenden eller goodwill.

Hantering av försäkringsärenden

Innan reparationer som rör olika skador påbörjas, till exempel vagn- och maskinskada, behöver du få ett skadenummer av brukaren eller försäkringsbolaget för att vara säker på att skadan är anmäld. Följ sedan försäkringsbolagets reparationsanvisningar och skadehanteringsrutin för åtgärd av skada, bärgning eller hyrbil.

Tänk på att ta reda på om kunden är momsredovisningsskyldig eller inte. Om kunden inte är momsredovisningsskyldig, hanteras momsen av försäkringsbolaget. Självrisk och skademoms faktureras via AutoPlan.

Fakturering

För att vi ska kunna behandla din faktura så snabbt och effektivt som möjligt behöver fakturan innehålla specifik information. Vi tar inte emot handskrivna fakturor eller följesedlar. Smidigast går det om du använder e-faktura. Utöver miljöaspekten sparar du också pengar på papper, toner och porto.

Vi behöver följande information:

  • Mätarställning
  • Registreringsnummer
  • Verkstadens mailadress
  • Jobbnamn/deluppdrag, till exempel service, däckbyte eller byte av vindruta
  • Arbetskostnad och materialkostnad redovisat separat för varje deluppdrag

faktureringsalternativ

  • E-faktura:

Operatör: SWEDSESS
Mottagande e-adress: 7381000069000

Viktigt att tänka på:

Tänk på att alltid adressera till 7381000069000 och inte adressera till olika organisationsnummer.

  • PDF-faktura

Skicka din faktura via mejl till fakturor@autoplan.se

Du får ett bekräftelsemejl från PostNord när fakturan har kommit fram.

  • POSTFaktura:

Företagets namn

c/o AutoPlan

105 34 Stockholm