Ändring i fordonsskatter från 1 januari 2026
Den 1 januari 2026 träder nya krav på utsläpp i kraft. Det som skett är att Euroklassningen av nya bilar skärps och då främst för laddhybrider. För att bättre spegla laddhybridernas faktiska utsläpp har körcykeln ändrats och man mäter numera utsläpp såväl från fullt batteri som tomt batteri, Euro 6e-bis.
Konsekvensen blir att WLTP gällande utsläpp ökar vilket kan leda till högre skatt och därigenom högre förmånsvärde.
Det som är viktigt att ha klart för sig är:
- Bilar satta i trafik före årsskiftet behåller den utsläppsnivå som bilen fick enligt den äldre WLTP cykeln. Därigenom blir det ingen skattehöjning för befintliga bilar.
- Från årsskiftet måste alla nya bilar följa den nya Euroklassningen med högre utsläpp vilket kan föranleda högre skatt och förmånsvärde.
- Idag har många laddhybrider utsläpp väl under 75 gram vilket innebär att skatt utgår med grundbeloppet 360 kr/år. En tidig bedömning visar att många laddhybrider även med den nya WLTP mätningen ligger kvar under 75 gram och fortsatt debiteras grundbelopp 360 kr/år.
- För laddhybrid diesel är skattesatserna högre då bränsletillägget och miljötillägg debiteras utöver koldioxidkomponent.
- Koldioxidkomponent debiteras när WLTP utsläpp överstiger 75 gram med 107 kr/gram. Utsläpp över 125 gram debiteras ytterligare med 25 kr/gram utöver 107 kr/gram.
Exempel 2026
Laddhybrid bensin med 98 gram/km istället för 40 gram/km får exempelvis en fordonsskatt uppgående till:
360 kr + (98 – 75) * 107 kr = 2.821 kr/år mot tidigare 360 kr
Laddhybrid diesel med samma förutsättning påverkas på följande sätt, före och efter
- Tas i trafik från den 1 januari 2026
360 kr + (98-75) * 107 kr + 98 *13,52 + 250 kr = 4.396 kr/år - Tas i trafik fram till 31/12 2025 med 40 gram/km
360 kr + 40 * 13,52 + 250 kr = 1.151 kr
Observera att om skatten överstiger 3.600 kr/år delas debiteringen upp på tre gånger
Vad händer 2027?
Från den 1 januari skärps regelverken än mer (Euro 6e-bis FCM) varvid bilar som typgodkänns från de datumet får högre skattegrundande koldioxidutsläpp. Främst är det körsträckan i testcykeln som ändras från 2 200 till 4 260 km. Påverkan blir störst för laddhybrider då deras förbrukning och koldioxidutsläpp blir betydligt högre.
Från den 1 januari 2028 gäller Euro 6e-bis FCM alla bilar som säljs